Téli kutyatartás veszélyei

2013. november 07.
Téli kutyatartás veszélyei Téli kutyatartás veszélyei

Télen a megváltozott időjárási viszonyok miatt fokozottabban kell figyelnünk kutyánkra.

Az udvaron élő állatok esetén ősszel az egyre hidegebb időjárás miatt kutyánk szőrzete dúsul, bőre alatt vastagabb zsírréteget halmozhat fel. A kutyák ezzel készülnek fel a téli hidegre. Mi is segíthetünk a kutyák téli felkészülésében. Ajánlatos a megfelelő méretű kutyaól beszerzése, illetve a meglévő szigetelése. A kutyaól mérete akkor a megfelelő, ha benne kényelmesen fel tud állni, és le tud feküdni. Kerüljük azonban a túl nagy kutyaólat, hiszen az állat télen a teste melegével fűti fel az ólat, így ha az túl nagy, nehezebben fűti fel és könnyebben kihűlhet a ház. A szigetelés felhelyezésekor legyünk figyelemmel arra, hogy lehetőleg ne tudja leszedni a szigetelő anyagot. A pokrócokat, takarókat, függönyöket sokszor nem viselik el az állatok a házukban.

Ne felejtsük el, hogy a hőtermelés energiát igényel, ezért télen a nagy hidegben javasolt naponta többször meleg, nagyobb energiatartalmú ételt adni a kutyáknak. A házi koszt nem mindig kielégítő a kutyák számára, ezért javasolt jó minőségű, teljes értékű tápot is adni nekik. Fagyveszély miatt az ivóvizet naponta többször ellenőrizzük, cseréljük. Biztosítsuk kutyánk számára a megfelelő mozgási lehetőséget is.

Extrém hideg időben, éjszakai fagyok esetén többször ellenőrizzük a kutyánkat. Amennyiben látjuk, hogy remeg, vacog, úgy engedjük be melegebb helyre, garázsban, fűtött kamrában, teraszra. Főleg a vékony testalkatú kutyák (pl. vizsla, dobermann, agár) vannak kitéve veszélynek.

Fokozottabban figyeljünk oda az idős és beteg állatokra is. Beteg, idős, legyengült állatok hőtermelése rossz, ezért hamar kihűlhetnek. A kihűlés során sokszor már visszafordíthatatlan folyamatok mennek végbe. Ezért ebben az időszakban még fontosabb, hogy ha gyanú van betegség kialakulására, ne várjunk napokat, hátha magától rendeződik.

A hideg időben a nagytestű idős kutyák csípőízületi gyulladásai okozta tünetek felerősödhetnek. Az állatok nem szívesen mozognak, nehezen állnak fel, azonban kevés mozgatásra „bejáratódnak”. Ilyenkor kutyáknak való fájdalom- és gyulladás-csökkentő szerekkel a tünetek csökkenthetők. Azonban legyünk óvatosak az embergyógyászatban használ fájdalomcsillapítókkal, hiszen azokkal gyakran nagyobb kárt okozhatunk, mint hasznot. Hosszú távon biztonságosan adhatók a különböző porcregeneráló állatgyógyászati készítmények.

Téli kutyatartás veszélyei

A hó és a jég evése ugyanolyan gondot okozhat, mint nyáron a jégkrémek és a fagylaltok meggondolatlan kínálása. A hideg hó és jég garat- és mandulagyulladást okozhat a kutyáknál. Ennek során az állatok köhögnek, krákognak, súlyosabb esetben bágyadtak, étvágytalanok lehetnek.

Lakásban tartott kutyák esetében a téli sétáltatáskor ajánlott felkészülni a hírtelen hideg levegőre. Séta után a kutyák talpait alaposan vizsgáljuk meg, tisztogassuk meg az ott megmaradt hótól, jégtől, vagy sótól.

Fontos a szőrzet rendben tartása is. A nedvességtől, sártól a szőr összegubancolódik, szennyeződik, alatta a bőr könnyebben gyulladt lesz. Az állat szőrzetét fésüljük ki, és a nedves bundát szárítsuk meg.

Azonban az enyhe időjárásnak is megvannak a veszélyei. Hiszen enyhe télen is előjöhetnek a kullancsok, amelyek a súlyos babéziózis megbetegedést okozhatják. Úgyhogy enyhe időben, sétáltatás után rendszeresen nézzük át kutyánkat.

Megjelent: 5181 alkalommal Utoljára frissítve: 2013. november 07. 14:06
Tovább a kategóriában: « Babesiosis