A „bűzmirigyről”

2012. február 17.
Írta: Dr. Pelle György

A kutyáknál és a macskáknál a végbélnyíláson belül, a végbél végső szakaszának két oldalán egy un. bűzmirigy, paraproctalis mirigy található. Funkciója az, hogy székletürítéskor, a széklettel együtt, ahogy a tartalma kiürül szaganyagokat, ezzel jeleket továbbítson a többi állat számára.

Vannak olyan gazdik, akik még sosem hallottak arról, hogy a kedvencüknek bűzmirigye van, mert még sosem volt problémájuk, panaszuk ezzel. Ezeknél az állatoknál a széklettel együtt a mirigy tartalma kiürül.
Manapság azonban egyre többször találkozunk olyan esetekkel, amikor a bűzmirigyben összegyűlik a váladék, emiatt a mirigyben gyulladás alakul ki, és ez változatos tüneteket okozhat. A bűzmirigy elváltozása kutyákban gyakoribb, mint macskákban.

Amikor a bűzmirigyben összegyűlik a tartalom, és ez nem tud kiürülni belőle, nagyon sok kutya a következő tüneteket mutatja: behúzza a farkát, óvatosabban vagy fájdalmasan ül le, esetleg kergeti a farkát, sokat nyalogatja a fenekét. Néhány esetben a székletürítés nehezebbé, fájdalmasabbá válhat. Emiatt vannak olyan kutyák, akik inkább a fájdalom elkerülése miatt nem is ürítenek székletet.

Előfordulhat az is, hogy a mirigy tartalma nem a normális kivezető járaton ürül ki, hanem tályog alakul ki és ez a végbélnyílás mellett feltör, és gennyes váladékozásként látható.

A bűzmirigy gyulladás lehet az oka az allergiás fülgyulladás, lábujjak közének gyulladása, illetve a szőrhullás vagy kopaszodás bizonyos típusainak is. A betegség kezdeti stádiumában elegendő lehet csak a mirigy szakszerű kitisztítása, és nincsen szükség gyógyszeres kezelésre. Hogyha a kutya már bizonyos testrészeit sebesre nyalogatta, ott már allergiás bőrgyulladás is kialakult, esetleg a füleiben vagy a lábujjak közötti sebekben már gennyes váladék is felhalmozódhat, ilyenkor célzott antibiotikummal és gyulladás csökkentő gyógyszerekkel gyógyulhat csak meg.

Éppen ezért azokban a kutyákban és macskákban, akiknél már volt probléma a bűzmirigy tartalmának felhalmozódásával, érdemes havonta egyszer, vagy olyankor, amikor az ismert tüneteket mutatja, minél előbb a mirigyet szakszerűen kitisztíttatni.

Megjelent: 14028 alkalommal Utoljára frissítve: 2017. február 23. 19:56